Først: Velkommen til en megalang bloggsak om det å trykke grafikk. ❤️
I slutten av mai var jeg en liten uke i Kristiansand og jobbet med überdyktige Anders hos Fredriksens Grafikk. Jeg lekte med litografi og etsninger. Begge teknikkene var uprøvde for min del, men fyttikatta som det ga mersmak. Det blir nok ikke siste gang jeg gjør slikt.
Jeg malte, tegnet, risset, blekket, spurte, grov og herjet. Anders hadde svar på det meste. Han hooket meg også opp med Arne som sørget for å lande en vegg jeg kunne male i byen. Så det ble helt klart en produktiv uke. And then some.
Jeg tenkte jeg bare skulle peise på med bilder jeg. Tok så innmari mange, så krydrer jeg med litt tekst innimellom. Føler du noe mangler så roper du i min retning, så skal jeg utdype :)
Det var helt fabelaktig å tegne/male/skrape/skravere/søle på litosteinen. Måten overflaten tok imot fargen på var makalaus. Utrolig moro å se hvordan ulike blandinger oppførte seg på steinen. Både hva tørketid, resultat og detaljnivå gjelder.
Jeg malte en stein pr farge og lagde to ulike trykk med to farger hver. Så jeg fikk herje på hele fire steiner.
Etter en produktiv og inspirerende dag hos Anders var over, benyttet jeg anledningen til å fargelegge litt sørlandsvegg. Takket være Anders og Galleri Bi-Z sitt nettverk ble jeg kjent med en knakende fin fyr ved navn Arne Vilhelm Tellefsen. Han fikset en herlig spot til meg midt i Kristiansand sentrum. Veggen ligger midt i mellom Agder kunstsenter og Sørlandets kunstmuseum.
Jeg har lenge hatt lyst til å male en grå vegg med en kar som tar ansvar for egen hverdag og setter farge på den. Så da gjorde jeg jaggu det.
Etter en herlig mengde prøving og feiling og justering var motiv 1 landet rent fargemessig. Så vi trykket opplaget i en edition på 55. Etter ferdigstillingen av det første motivet, var det “bare” å finne en grønntone til motiv 2. Det skulle vise seg å ta ulidelig mye tid. Jeg ble liksom aldri bekvem med tonen. For gult, for lite gult, for lys, for mørk, for dyp, ikke dyp nok og og og. Men etter 3 timer landet fargen og trykket ble knakende godt.
Innimellom all fargeprøvinga lekte vi med etsningene. Håndtrykkes på fuktig syrefritt papir.
Jeg ble så utrolig happy med litografiene og etsningene at jeg kjente jeg måtte dra på med litt farge på etsningene også. Så litografiene fikk et opplag på 55 og etsningene fikk 3 farger hver og et opplag på 10 per farge.
Etsningene har fått navnet “Selvbilde” og “Feil”. Litografiene heter “Fortrolig” og “Snooze, saks, papir”. Litografiene kan du finne rundt på galleriene som representerer meg, samt i nettbutikken min. Etsningene finner du kun på utstillingen min på Stiklestad i sommer. JEG GLEDER MEG!
Litografiet “Fortrolig” handler om det å ha noen å kunne være fortrolig med. Noen å dele de innerste tanker med. Om du henger flere av litografiet på rekke med hverandre, så ser det ut som om det er seg selv han hvisker med. Øret er dessuten laget slik at det kan se ut som et klassisk portrett hengende på veggen i en oval ramme. Som om man snakker med sine forgjengere om sine innerste hemmeligheter :) Her har jeg brukt sandpapir, skalpell og alskens snadder for å lage strukturer og detaljer.
Litografiet “Snooze, saks, papir” er en hyllest til småbarnsfamiliene. Hvem sin tur er det til å stå opp med de små? I tillegg har jeg tatt meg friheten til å innføre litt surealisme og hint til Salvador Dali, men i småbarnsfamilier rekker ikke klokkene å smelte, de må knuses. Tiden stopper likevel ikke…
Etsningen “Selvbilde” handler om hva man ser i seg selv. Ser man inn i framtiden? Fortiden? Nåtiden?
Etsningen “Feil” handler om at det å ha feil ofte kan være rett, og omvendt. Alt handler om perspektiv og hvordan du ser på det. Ingenting er absolutt, som min venn Trond sier i sin sang “Kua”.